Een keer knipperen met je ogen... - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Evi Kuijpers - WaarBenJij.nu Een keer knipperen met je ogen... - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Evi Kuijpers - WaarBenJij.nu

Een keer knipperen met je ogen...

Blijf op de hoogte en volg Evi

17 Oktober 2016 | Estland, Tallinn

Dag lieve vriendjes en vriendinnetje in Nederland,

Je knippert een keer met je ogen en je zit al weer 7 weken in Litouwen. En ook de afgelopen weken heb ik niet stil gezeten.

Zo zijn we heel spontaan een dagje naar Kaunas geweest. Kaunas is een stad ongeveer 1,5 uur met de bus hier vandaan en na Vilnius de grootste stad van Litouwen. Helaas waren we in onze spontaniteit vergeten de weersvoorspellingen te bekijken. Als we dat hadden gedaan hadden we geweten dat het een erg koude en regenachtige dag zou worden. Maar door de regendruppels heen, hebben we toch kunnen zien wat een mooie stad Kaunas is. Een prima stad voor dagtripjes, dus wie weet gaan we nog een keer terug op een dag met wat mooier weer. Bovendien zat er een restaurant met hele lekkere cake midden in de stad, dus dat is een extra reden om nog een keertje terug te gaan.

De regenachtige dag in Kaunas was helaas niet de enige. De afgelopen weken is de herfst echt begonnen in Vilnius. We hebben een paar hele mooie dagen gehad, met een strak blauwe lucht, een heerlijk zonnetje en prachtig gekleurde bomen. Maar helaas ook grauwe, koude, regenachtige dagen.. Gelukkig is de verwarming in de dorm inmiddels aan, waardoor het binnen in ieder geval lekker warm is.

Op dagen dat het mooi weer was heb ik zo veel mogelijk genoten van het zonnetje, onder anderen op een van mijn favoriete plekjes in de stad; de Gediminas Hill. Vanaf deze heuvel midden in old town heb je een prachtig uitzicht, en vooral op heldere dagen of met mooie zonsondergangen kan ik hier geen genoeg van krijgen!

Op een andere mooie dag ben ik samen met Felicitas de stad in gegaan om lekker rond te dwalen. Zo zijn we onder anderen terecht gekomen in een mooi park, oranje gekleurd door de herfst blaadjes. Uiteindelijk zijn we door de kleine steegjes van Vilnius in de Uzupis Republic beland. Dit is een artistieke wijk aan de andere kant van de rivier de Vilna die midden door de stad loopt. De inwoners van de wijk hebben dit gedeelte van de stad uitgeroepen tot een republiek met een eigen grondwet, munt eenheid, vlag, president, volkslied, en zelfs een leger van maar liefs 11 personen. De grondwet van de republiek is te lezen in allerlei talen op grote plakkaten in de wijk. Zo staat in de wetten van Uzupis onder anderen dat "everyone has the right to be happy or unhappy" maar ook "a dog has the right to be a dog." In de republiek ligt ook een Italiaans restaurant waar we goede verhalen over gehoord hadden, dus die hebben we meteen even uitgeprobeerd!

Wanneer de zon schijnt, is het ook heerlijk om te hardlopen in bossen tegenover de dorm. Binnen 5 minuten voelt het alsof je in de middle of nowhere bent en je zou er bijna kunnen verdwalen. Maar hardlopen is niet het enige sportieve wat ik heb gedaan afgelopen tijd. Een week of 2 geleden werd ik wakker met een berichtje op mijn telefoon, of ik mee wilde doen met een voetbaltoernooi. Het begint wel over een half uur al... Dus onder het motto 'waarom niet?!' besloot ik mijn sportieve schoenen aan te trekken en naar de bus te rennen. Dat mijn bijdrage zeer nuttig was, bleek wel uit de prachtige 3e plek die we binnen hebben gesleept. De kwartfinale en halve finale heb ik helaas over moeten slaan (anders hadden we de finale natuurlijk wel gehaald ;) ), want ik had plannen om naar een basketbalwedstrijd te gaan. In Litouwen is basketbal een van de populairste sporten, dus om echt in te burgeren hier, moet je natuurlijk een wedstrijdje mee pikken. De wedstrijd die we gezien hebben, ging tussen Vilnius en Kaunas. De twee grootste rivalen. Helaas was Kaunas een maatje te groot voor Vilnius, maar het was wel erg leuk om een keer te zien!
Om de dag helemaal sportief af te sluiten, zijn we 's avonds naar een pub geweest om daar de voetbalwedstrijd Litouwen tegen Schotland te bekijken. En voor degene die denken dat ik niet opgelet hebben, het werd een 1-1 gelijkspel.

Een paar weken geleden hebben Felicitas en ik een hele lijst opgesteld met dingen die we graag willen doen/zien/bezoeken tijdens ons semester hier. De republiek was hier een van, de basketbalwedstrijd en Kaunas ook, en ook de "beer library" staat op onze checklist en hebben we inmiddels afkunnen strepen. De Alaus Biblioteka is een café waar ze heeeeeel veel verschillende soorten bier verkopen. Een keuze maken was dan ook niet makkelijk, maar heel toevallig kwam ik, met behulp van de barman, uit bij een lekker Nederlands biertje.

Dat ene Nederlandse biertje was niet het enige biertje dat ik de laatste tijd heb gedronken. Vilnius heeft zo veel leuke kroegjes en plekken die nog te ontdekken zijn, dat ik gedwongen ben om vaker dan een keer bier te drinken. Maar een echte Litouwer drinkt wodka, dus ook dat moest ik natuurlijk proberen..

Maar naast avondjes stappen hebben we ook pizza en crêpe party's gehouden. Lauréva woont in een appartement in het centrum, mét oven, en wat hoort er in een oven?! Inderdaad pizza! Daarnaast wilde Lauréva ons een klein beetje van de Franse cultuur meegeven, dus liet ze ons de heerlijke échte Franse crêpes proeven (met nutella natuurlijk).

Een ander punt van onze checklist is de TV-toren. Deze toren torent met zijn 326 meter torenhoog boven alle andere torens van Vilnius uit. Samen met Sigrid ging ik de uitdaging aan om deze toren te beklimmen. Oke, dat is niet waar, er was gewoon een lift.. Maar dat maakte het uitzicht er niet minder om. Boven in de top is een restaurant waar je, al rond draaiend en genietend van een kop thee, van het uitzicht over Vilnius kunt genieten. We hadden een mooie heldere dag uitgezocht, dus als ik mijn verrekijker mee had genomen, had ik Nederland misschien wel kunnen zien. Helaas was ik mijn verrekijker vergeten..

Ow ja, voor degene die zich afvragen of ik ook nog iets van een studie doe hier, het antwoord is ja, een beetje. Normaal gesproken heb ik 3 dagen in de week college, maar tot nu toe heb ik nog geen een week gehad waarin alle colleges doorgingen. Vaak heb ik dus maar 2 dagen college, tel daar een dagje in de bieb bij op, en je houdt nog steeds 4 dagen in de week over om van het erasmus leven te genieten. Maar de colleges die ik heb, zijn (meestal) leuk en tot nu toe prima te volgen!

Naast heel veel leuke dingen gedaan te hebben (en een beetje studeren), hebben we ook veel leuke dingen gepland. Zo gaan we aankomend weekend naar Riga en Tallinn. En bovenaan de checklist staat een trip naar Rusland, dus inmiddels zijn ook de tickets naar Moskou en Sint Petersburg geboekt! En nog een super leuk ding, mijn lieve vriendinnetjes hebben hun weekendje Vilnius geboekt! :D Maar niet alleen mijn vriendinnetjes, maar ook papa en mama hebben inmiddels een hotel geboekt. Ennnn....in januari word ik ook eindelijk weer herenigd, (na 8,5 maand!!!) met mijn grote zus, want ook zij komt op bezoek! Genoeg leuke dingen om naar uit te kijken dus! I'll keep you up to date!

Liefs uit Litouwen!

  • 17 Oktober 2016 - 23:35

    Iris:

    Leuk geschreven Eefke, en jaaaaa in januari weer herenigd!! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Actief sinds 22 Aug. 2016
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 118972

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2016 - 22 Januari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: