Nu is het niet meer leuk! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Evi Kuijpers - WaarBenJij.nu Nu is het niet meer leuk! - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Evi Kuijpers - WaarBenJij.nu

Nu is het niet meer leuk!

Blijf op de hoogte en volg Evi

26 September 2016 | Litouwen, Vilnius

Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes in Nederland,

Ik vind het niet meer leuk! De tijd gaat veeel te snel voorbij hier! De eerste vier weken zijn al voorbij. En het is al weer 2 weken geleden dat ik mijn laatste berichtje schreef, dus tijd voor een update!

Het leven hier begint een beetje "normaal" te worden, en het bevalt me wel hoe een normaal erasmus leven hier is. Colleges heb ik officieel maar 3 dagen in de week, maar het is niet ongebruikelijk dat een leraar een college cancelled zodat een week op eens maar 2 schooldagen heeft. Alle vakken beginnen een beetje vorm te krijgen, en de bibliotheek heb ik inmiddels ook al een aantal keer bezocht! Ook heb ik mijn eerste excursie gehad voor het vak crime scene investigation naar een trainingscentrum voor politiehonden en een centrum waar politieonderzoek wordt gedaan met behulp van geur. Maar met maar 2 schooldagen is er natuurlijk extra veel tijd voor feestjes en trips!

Voordat ik naar Litouwen kwam, had mijn mentor me al verteld dat ik de naam 'Salento' moest onthouden, en terecht. Dit is een club in het midden van de stad waar iedere avond feesten zijn voor internationale studenten. We zijn er nu een paar keer geweest, en ik vermaak me er prima! Maar natuurlijk hebben we ook een aantal andere pubs en clubs uitgeprobeerd de laatste weken ;)

Naast Vilnius by night, begint ook Vilnius bij daglicht steeds bekender te worden. Zo was er vorig weekend een cultureel festival in de stad. Er was muziek op het plein voor de kathedraal, en een hele grote markt vol met Litouwse specialiteiten, amber, kaas, tassen, sjaals, sokken, enz.. En tot mijn verbazing waren er ook poffertjes! Ik waande me dus even in ons kleine kikkerlandje terwijl ik genoot van de lekkernij inclusief oranje servet en Nederlands vlaggetje! Omdat de markt zo groot was, hebben we meteen een stuk van de stad gezien dat tot nu toe onbekend was. En ik kom er steeds meer achter hoe mooi Vilnius eigenlijk is. Zo hebben we heel veel leuke steegjes afgestruind op zoek naar een geschikt restaurant om een lekker hapje te gaan eten vorige week.

Ook hebben we de stad vanaf het water bekeken. Vorige week zondag was er namelijk een kayak trip georganiseerd door ESN. Samen met Laureva, Sigrid en Felicitas zijn we de uitdaging aangegaan en hebben we de kou getrotseerd. Het was een mooie tocht, met hier en daar een uitdaging (omgevallen bomen, stenen en planten). Helaas hebben we niet alle uitdagingen succesvol volbracht en hebben Felicitas en ik de helft van de tocht met een natte broek in onze kayak gezeten. Aangezien het niet veel warmer was dan 13 graden, was dit niet zo aangenaam. Vooral niet toen we bij aankomst bij het eindpunt nog een half uur moesten wachten totdat we in de bus konden waar onze droge kleren in zaten. Maar eenmaal terug in de dormitory en na een warme douche konden we toch terug kijken op een geslaagde dag.

Het wonen in de dormitory is sinds vorig weekend ook een beetje aangenamer geworden, want Felicitas en ik hebben onze artistieke talenten laten spreken en een grote landkaart op onze muur getekend. En het is verrassend genoeg erg goed gelukt, al zeg ik het zelf. De bedoeling van de kaart is dat we op iedere plek in Litouwen waar we komen een postkaart kopen en deze op de muur plakken. Het is alleen jammer dat we de muur niet mee naar huis kunnen nemen als souvenir. We hebben inmiddels 4 kaarten: Trakai, Drusininkai, Klaipeda, en afgelopen weekend hebben we Moletai toegevoegd aan onze collectie.

Afgelopen weekend was in Moletai het Escape Erasmus Student Camp. Vrijdag rond de middag zijn we met een bus vertrokken vanuit Vilnius naar een park midden in de bossen. De locatie was heel erg mooi, met allemaal kleine huisjes/hutjes in de bossen gelegen aan een groot meer. Er waren studenten van de verschillende universiteiten in Vilnius, maar ook uit Kaunas en uit Riga. Van onze universiteit waren we met 7 personen (Felicitas, Sigrid, Rossana, Laureva en twee andere Franse meiden). De hutten werden willekeurig ingedeeld, en heel toevallig kwam ik terecht bij een Nederlands en een Vlaams meisje. Maar met de introductie spelletjes heb ik ook mensen ontmoet met allerlei andere nationaliteiten. Vooral de Fransen en Duitsers waren erg goed vertegenwoordigd. De spelletjes waren leuk, maar helaas was het erg koud. Het kampvuur 's avonds was dus erg fijn om even op te warmen (net zo als de vodka ;) ). Maar na het feest 's avonds was het helaas bibberen geblazen in bed. Voor de toiletten en douches moest je ook je huisje uit, dus dat was nog meer bibberen..

Zaterdag stonden er allerlei sportactiviteiten op het programma, alleen regen (en kou) gooide roet in het eten, dus hebben we het grootste deel van de dag spelletjes gespeeld in een van de gezamenlijke ruimtes. 's Middags heb ik in de brain battle even laten zien hoe slim ik ben! Voor de avond stond er weer een dj voor ons klaar zodat we lekker konden dansen, maar voordat het zo ver was hebben we eerst genoten van de prachtige zonsondergang bij het meer! Toen de zon eenmaal onder was waren er echt suuuper veel sterren te zien! Ik ben verliefd geworden op de Litouwse sterrenhemel. Midden in de nacht hebben we nog een keer genoten van de sterrenhemel door middel van een nachtelijke (erg) frisse duik in het meer.

Voor de zondag stond alleen de prijsuitreiking op de planning, en samen met mijn teamgenoten van de vrijdagmiddag wisten we de eerste prijs binnen te slepen! Daarna was het wachten op de bus die ons terug bracht naar de dormitory. En na een koud weekend was het best wel fijn om weer terug te zijn in de warme dorm!

Vandaag heb ik helaas moeten ondervinden dat nachtzwemmen bij 6 graden toch niet zo slim is, want ik ben flink verkouden geworden na het weekend. Maar dat was een goede reden om een winterjas te gaan scoren. Bovendien begint het hier op sommige dagen al flink af te koelen, dus een dikkere jas is zeker geen overbodige luxe!

Voor de rest van de week heb ik nog niet zo veel plannen, dus we zullen zien wat voor spontane acties er komen gaan. Ik weet in ieder geval zeker dat ik er van zal gaan genieten!

Liefs uit Litouwen!

  • 26 September 2016 - 22:32

    Juultje:

    Wanneer Skype?? Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Actief sinds 22 Aug. 2016
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 118970

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2016 - 22 Januari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: