Riga, Tallinn en de rest - Reisverslag uit Riga, Letland van Evi Kuijpers - WaarBenJij.nu Riga, Tallinn en de rest - Reisverslag uit Riga, Letland van Evi Kuijpers - WaarBenJij.nu

Riga, Tallinn en de rest

Blijf op de hoogte en volg Evi

07 November 2016 | Letland, Riga

Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes in Nederland,

Deze keer ga ik niet beginnen met zeggen hoe snel de tijd ging de afgelopen weken (oeps nu deed ik het toch), maar ik wil graag even zeggen dat iedereen de Baltische staten een bezoekje moet brengen. Ik wist al dat Vilnius een hele mooie stad is die de moeite waard is, maar twee weekenden geleden ben ik er achter gekomen dat ook Riga en Tallinn plaatjes zijn!

Alweer bijna drie weken geleden ben ik samen met Felicitas met de bus naar Riga geweest. Met de lonely planet in de hand (nogmaals bedankt aan mijn lieve vriendinnetjes van wie ik dit boekje cadeau heb gehad) hebben we twee dagen door Riga's old town gestruind en heel veel mooie steegjes en huizen gezien. De stad is een kleurrijke afwisseling van cafe'tjes, kerken, winkels, restaurants en hostels. Heerlijk om rond te wandelen, en omdat het hier in het oosten al behoorlijk koud begint te worden, moesten we regelmatig even stoppen om op te warmen met koffie en cake of een black balsum. Black Balsum is een typisch Lets kruidenlikeur, en overal stond geschreven 'if you didn't try it, you haven't been there.' Dus om het echte Riga mee te maken, moesten we dit drankje natuurlijk even proeven! Als borrel is het niet mijn favoriet, maar in de zogenaamde "Riga koffie" is het een aanrader.
Een andere plaats om op te warmen was het Letse oorlogsmuseum. Een ontzettend uitgebreid museum in een toren van de oude stadsmuur uit de veertiende eeuw. Het was erg interessant om iets te zien en lezen over de geschiedenis van Letland (en de andere Baltische staten) omdat hun geschiedenis natuurlijk net iets anders is dan die van ons in het westen.

Op dag 2 in riga besloten we een culturele city tour te doen. Een erg enthousiaste studente culturele geschiedenis en architectuur nam ons mee naar een deel van de stad dat we nog niet gezien hadden, namelijk de jugendstil wijk. Ze wist erg veel te vertellen over alle mooie gebouwen, alleen was haar liefde voor jugendstil iets groter dan die van ons, dus duurde de tour voor mij iets te lang. Dat het weer een lekker koude dag was, werkte natuurlijk ook niet mee.
's Avonds hebben we in een leuk restaurant genoten van een typisch Lets diner. Na het eten hebben we met een aantal anderen Erasmus studenten en twee locals nog een biertje gedronken, en midden in de nacht vertrok onze bus naar bestemming nummer 2 van het weekend: Tallinn!

Tallinn werd al een dag onveilig gemaakt door Rossana en Sigrid, dus aan ons de taak om de stad nog onveiliger te maken. Te beginnen met een heerlijk ontbijtje buiten de deur, gevolgd door een bezoek aan het oorlogsmuseum van Tallinn en het Rotermann Quarter. Dit is een industrieel gebied waar nu allerlei kleine creatieve bedrijfjes gevestigd zitten. Een beetje vergelijkbaar met Strijp in Eindhoven. 's Avonds hebben we gegeten in een middeleeuws Estlands restaurant en ik heb ook mijn gitaarskills weer een keertje uit de kast kunnen halen, want in het hostel stond een gitaar :)

De tweede dag in Tallinn hebben we alle steegjes van het oude centrum gezien. Eerst onder begeleiding van een gids, en later samen met een kennis van Rossana die in Estland woont. En ook het oude centrum van Tallinn is super mooi! Overal gekleurde huizen oude huizen en ook hier staat in iedere straat wel een kerk. En natuurlijk lijkt mijn hele verblijf in Litouwen een beetje op een vakantie, maar in Tallinn had ik helemaal een vakantie gevoel! 's Avonds vertrok onze bus die ons in 8,5 uur weer veilig terug in Vilnius bracht.

Eenmaal terug stond er meteen de eerste taak op mij te wachten, namelijk het terug kijken van het EK korfbal. Want ook al ben ik nu niet in Nederland, het EK korfbal kon ik niet voorbij laten gaan. En, zoals verwacht, heeft Nederland de titel binnen weten te slepen door met 27-14 te winnen van onze Zuiderburen.

De tweede taak die op mij stond te wachten, geloof het of niet, was schoolwerk. Een aantal deadlines voor papers en presentaties begint dichterbij te komen, dus heb ik afgelopen weken toch maar een paar daagjes door gebracht in de bieb. Bovendien wil ik zoveel mogelijk gedaan hebben voor dat papa, mama en mijn vriendinnetjes deze kant op komen. Want dan kan ik wel leukere dingen bedenken dan in de bieb zitten. Maar de energie die ik in mijn schoolwerk stop werpt zijn vruchten af, want de eerste cijfers die ik terug kregen waren 10, en ja daar ben ik best trots op ;)

Maar ondanks de opdrachten die ik voor school moest maken, hebben we nog een tweede tripje gemaakt afgelopen weken. Bovenaan onze checklist stond the Hill of Crosses. Ik had hier voor ik naar Vilnius vertrok een stukje over gezien bij Floortje Dessing, en op tv leek het erg de moeite waard. Dus dat wilde we graag met eigen ogen zien. Samen met Felicitas, Sigrid en twee andere Italiaanse meiden hadden we een auto gehuurd. Onze eerste bestemming was het geografische centrum van Europa. Ja, het geografische centrum van Europa ligt in Litouwen. Die zag ik ook niet aan komen. Na twee keer fout gereden te zijn (want Europos Parkas is niet hetzelfde als Europos Centras), bereikte we onze bestemming. Dus vanaf nu kan ik zeggen dat ik precies in het midden van Europa heb gestaan. En door naar bestemming 2! Waar het centrum van Europa maar 20 kilometer van Vilnius vandaan is, is the Hill of Crosses zo'n 220 kilometer dwars door Litouwen. Maar die kilometers waren het meer dan waard.

De Hill of Crosses is, zo als de naam al zegt, een heuvel met daarop ontelbaar veel kruizen, in alle maten, kleuren, nationaliteiten, en geplaatst om allerlei redenen. Waarom mensen ooit zijn begonnen met het plaatsen van kruizen is onbekend, maar de plek doet al jaren dienst als pelgrimsoord. En sinds 2000 is er ook een klooster naast de heuvel omdat de paus, na een bezoek aan het pelgrimsoord, vond dat een plek als deze ook een plaats om te bidden nodig had. Er hangt een ontzettend bizarre sfeer op de plek, en in combinatie met een mooie lucht boven de heuvel, was het een hele bijzondere ervaring.

Daarnaast was er de afgelopen weken nog een "bijzonder" moment, de eerste sneeuw is namelijk al gevallen! En niet een zomaar een beetje sneeuw, maar echte sneeuw waar je sneeuwpoppen van kunt maken en sneeuwbalgevechten kunt houden. Mijn eerste sneeuwengel is dus al een feit. De sneeuw was ook een sein dat het toch echt tijd wordt voor een wintershopsessie. Dus gister heb ik prachtige (not) snowboots gescoord, net zoals thermo ondergoed, thermosokken en dikke handschoenen. Kom maar op dus met die winter! Bovendien heb ik mijn visa voor Rusland aangevraagd, dus ook voor die trip ben ik (bijna) helemaal klaar!

Ookal voelt het hier al als hartje winter, het is eigenlijk pas herfst. En in de herfst is het Halloween, voor heel veel kroegen en clubs een reden om een feestje te vieren. En voor ons een reden om flink in de make-uptas te duiken. Het eind resultaat zag er heel gaaf uit, alleen beetje jammer toen in de club bleek dat lang niet iedereen z'n best had gedaan op een Halloween outfit, maar dat maakte de avond niet minder leuk.
Naast Halloween waren er natuurlijk ook nog de standaard stapavonden, want ja, dat hoort nou eenmaal bij Erasmus ;)

De komende week zal ik waarschijnlijk veel uurtjes in de bieb doorbrengen (oke, relatief veel uurtjes), om even vooruit te werken, want volgende week komen papa en mama al op bezoek! De tijd vliegt weer eens... Goede reden om nog meer te genieten!

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs uit Litouwen

Tags: Riga, Tallinn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evi

Actief sinds 22 Aug. 2016
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 118967

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2016 - 22 Januari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: