Kerstverlichting, kerken en bontjassen: Russia! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Evi Kuijpers - WaarBenJij.nu Kerstverlichting, kerken en bontjassen: Russia! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Evi Kuijpers - WaarBenJij.nu

Kerstverlichting, kerken en bontjassen: Russia!

Blijf op de hoogte en volg Evi

29 December 2016 | Rusland, Moskou

Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes in Nederland,

Waar ik de vorige keer nog schreef over de laatste college week die nog moest komen, hebben we kerst nu al weer achter de rug. Tijd dus voor weer een verhaaltje, want ik heb natuurlijk niet stil gezeten.

De laatste college week klonk van te voren als een drukke week, maar achteraf bleek dat alles mee te vallen. Een van de colleges werd afgelast en voor een examen dat gepland stond werd ik vrijgesteld. Dat betekent dat ik dat vak met een 10 heb afgesloten. Ja, ja, ik kan het zelf ook niet helemaal geloven. Doordat de week een stuk rustiger was dan gedacht, werd het een echt heerlijke Erasmus week. Dat betekent lekker samen eten, op stap gaan en een glühweinfeestje in de dorm. Een leuke week, dus de tijd vloog weer eens voorbij, en voor ik het wist was het vrijdag en stond ik samen met Sigrid op Vilnius airport te wachten op onze vlucht naar Moskou!

Moskou, de stad die gemaakt is om indruk te maken in het land dat er alles aan doet om indruk te maken. De stad van het Kremlin, het rode plein en de mooie metro stations. De stad met 2000 kerken, bontjassen en nutteloze beroepen. En in december vooral ook de stad van de kerstverlichting. Dat werd meteen duidelijk toen we op vrijdagavond laat in de stad arriveerden. De kerstbomen en andere lichtgevende decoraties lachten ons toe op onze weg naar het hostel. Eenmaal in het hostel aangekomen gingen de lampjes snel uit, want het was al laat en als echt toeristen wilden we de dag erna vroeg op pad!

Onze echte kennismaking met Rusland begon met een goede oude free walking tour. De gids nam ons mee naar een prachtig orthodox kerkje (een van de vele die we gezien hebben), door een straatje met allerlei historische gebouwen, en als hoogte punt het Rode Plein met de St. Basil's kathedraal (die kerk met al die kleurtjes), het mausoleum van Lenin, het historisch museum, en natuurlijk het Kremlin. Het rode plein is echt een prachtige plek. Waar je ook om je heen kijkt, overal is wel iets moois en imposant te zien. Tel daar een hele verzameling aan kerstlampjes, een ijsbaan en een kerstmarkt bij op en daar is je kerstgevoel! Aangezien het in Moskou rond 3 uur 's middags al donker begon te worden, konden we extra lang genieten van al die prachtige lichtjes die er voor zorgden dat het in de stad eigenlijk niet echt donker werd.

De walking tour nam ons mee naar de belangrijkste toeristische plekken die je echt gezien moet hebben. Maar onze gids nam ons niet mee in de gebouwen. Sigrid en ik besloten dus dat dat ons programma was voor de dag erna. Na de walking tour zijn we op aanraden van ons hostel naar een kerk gelopen een stukje uit het centrum, the Cathedral of Christ the Saviour, en dat was meer dan de moeite waard. Vanbuiten is de kerk helemaal wit, met gouden koepels, maar van binnen is de kerk prachtig geschilderd en gedecoreerd in allerlei kleuren en met heel veel goud. Op het moment dat wij binnenkwamen begon er net een mis, waardoor de kerk gevuld was met gezang en wierook geur. Dit maakte het een erg bijzonder moment! En achteraf, na het zien van heel wat kerken tijdens onze trip, kan ik zeggen dat dit toch echt wel mijn favoriet is!

De kerk ligt aan de Moskva River en wordt door een grote brug verbonden met de andere kant. Aan die andere kant ligt een oude chocolade fabriek, die tegenwoordig onderdak biedt aan verschillende kleine ondernemingen en horeca gelegenheden. Ook hier hebben we even rond gewandeld. En op onze weg terug richting het centrum kwamen we per ongelijk uit bij de Russisch Staat Bibliotheek, ook wel bekend als Lenin’s Library. Natuurlijk weer een heel imposant gebouw met van binnen een lekker ouderwets maar mooi bibliotheek interieur. Na een kort kijkje in de bibliotheek was het tijd voor een lekker hapje en daarna met de beentjes omhoog, want die hadden genoeg kilometertjes gemaakt die dag!

De dag erna was het tijd om alle toeristische attracties ook eens van binnen te bekijken. Te beginnen met Mausoleum van Lenin. Onze kleine grote vriend wordt goed bewaakt door heel wat beveiligers in typische Russische beveiligersoutfit. Nou heb ik niet zo een heel diepe relatie met Lenin, dus ik had hem niet zo heel veel te vertellen. Na 5 minuten binnen geweest te zijn, was het dus ook wel mooi geweest. Op naar het volgende gebouw op het Rode Plein: the St. Basil’s Cathedral, ook wel bekend als die kerk met al die kleurtjes. Alweer een prachtige kerk met mooie gekleurde schilderingen en natuurlijk, zoals dat hoort bij een echt orthodoxe kerk, goud.

Toen was het alweer tijd voor toeristische attractie nummero 3 van de zondag: Het Kremlin. And guess what, ook daar waren heel wat imposante gebouwen te zien, en kerken, want die zijn er genoeg in Moskou. Dus ook in het Kremlin. Je kon wel merken dat je in een belangrijk gebied was, want als je probeerde over te steken op een plek waar geen zebrapad was, dan werd je terug gefloten door de beveiligers. Letterlijk terug gefloten. Het Kremlin heeft, zoals ik al zei, imposante gebouwen en kerken. Maar die heb je ook buiten het Kremlin. Dus stiekem (niet doorvertellen aan Putin) waren we een beetje teleurgesteld door het Kremlin. Maar ja dat krijg je als je moet op boxen tegen het Rode Plein, waar werkelijk alles indrukwekkend en mooi is, dan heb je het lastig. Maar goed, ik kan nu wel zeggen dan ik in het Kremlin ben geweest!

Ennn door! Want als toerist heb je nou eenmaal een druk programma, vooral als je in Moskou bent en er heel veel moois te zien is. Door dus naar het museum van de ruimtevaart, waar onder anderen de raket te zien is waarmee Belka en Strelka (je weet wel, die twee honden) naar de maan gingen en ook weer terug kwamen. Een leuk museum om een keer te bezoeken!
Op aanraden van de gids van de free walking tour, besloten we de dag af te sluiten in restaurant Sixty. Een restaurant op de 62e verdieping van een grote flat. Wat onze gids er niet bij had verteld, was dat het restaurant nogal een dresscode had, namelijk fancy.. Komen wij aan zetten met onze snowboots en afgedragen truien. Beetje ongemakkelijk, klein beetje maar. Na een koffie zijn we dan ook maar snel weer gegaan. Meer konden we namelijk niet betalen, want de prijzen waren niet echt bepaald student vriendelijk. Maar het uitzicht daarentegen was wel prachtig!

Op dag 3 arriveerde Adrik, Ruslandganger nummer 3. Na een welkomsontbijtje hebben we hem naar het Rode Plein gestuurd om dat te ontdekken, en Sigrid en ik zijn naar een uitkijkpunt gegaan. Ondanks dat het best wel bewolkt was, was het toch een prachtig uitzicht over de stad die onderdak biedt aan bijna 12 miljoen mensen. Op loopafstand van het uitzichtpunt ligt de State University van Moskou. Een ontzettend indrukwekkend gebouw (ja weer een indrukwekkend gebouw), waar Tilburg Universiteit nog wel wat van kan leren! Helaas stonden ook hier weer meer dan genoeg beveiligers, dus naar binnen sneaken zat er helaas niet in.
Om onze tijd in Moskou af te sluiten hebben we een ritje gemaakt met een hop-on-hop-off bus om zo alle hotspots van Moskou no een keertje te zien. En toen we zeker wisten dat we geen toeristische attracties gemist hadden, was het tijd om in het busje te stappen naar Sint Petersburg!

Na een nachtje in de bus, een verfrissende douche en een ontbijtje konden we er weer tegen aan en zijn we Sint Petersburg maar eens gaan ontdekken. In de vier dagen dat we deze stad onveilig hebben gemaakt, hebben we natuurlijk alle toeristische hotspots weer gezien: Hermitage museum, the Grand Palace, church of spilled blood, Peter and Paul Fortress, en ga zo maar door. We hebben weer lekker veel kilometertjes gemaakt, want waar in Moskou alles lekker centraal rond het Rode Plein ligt, zijn alle belangrijke en mooie gebouwen in Sint Petersburg veel meer verspreid. Het was dan ook even wennen toen we net aankwamen, want Sint Petersburg zou zo mooi zijn, maar daarvoor moet je wel een de juiste plekken vinden. Wel is Sint Petersburg een stuk leefbaarder dan Moskou. Waar in Moskou alles strak in pak is, met duren winkels en vele politie agenten, is Sint Petersburg veel leefbaarder, met meer gangbare winkels in het centrum en minder officieel gedoe. Zo als de Russen het zelf zeggen; Moskou is om te werken, Sint Petersburg is om te leven.

In Sint Petersburg kun je natuurlijk ook weer de prachtigste kerken vinden met kleurrijke versieringen en goud. En kerstlampjes! En paleizen met de mooiste interieurs met natuurlijk weer decoraties en goud! Vooral the Grand Palace was vanbinnen echt een plaatje. Iedere kamer was helemaal aangekleed in een bepaalde stijl, gewoon omdat Peter de groot graag met geld gooide.
Maar ook het winterpaleis kan er wat van! Ook daar zijn schitterende kamers te zien, waarvan een groot deel volhangt met de kunstcollectie van de Tsaren. Al met al weer een stad vol met pracht en praal, kerken, paleizen en natuurlijk kerstbomen en kerstverlichting.

Na 4 dagen was het tijd om de spullen weer te pakken en het busje terug naar Vilnius te nemen. Met een extra stempel in ons paspoort kwamen we de 24e weer in onze dorm, maar veel tijd om uit te rusten was er niet. Want ’s avonds had Laureva een heerlijk kerstdiner voor ons klaar staan! Het was een beetje gek om kerst voor de eerste keer niet thuis te vieren, maar dat maakte het hier niet minder gezellig. Een kerst zo als het hoort; gezelligheid, lekker eten, lekker drinken, een kerstmarkt, een kerstboom en kerstfilms!

Helaas vond mijn lichaam het uiteindelijk iets te veel, waardoor ik de kerst ziekjes in mijn bed moest afsluiten. Inmiddels zijn we al weer wat daagjes verder en behalve een heerlijke loopneus gaat het weer prima met mij en zijn de voorbereidingen voor Nieuwjaar in volle gang! Samen met de andere achterblijvers in de dorm gaan we lekker eten, om daarna vuurwerk te gaan kijken op cathedral square en natuurlijk ergens een drankje te gaan drinken!

Mijn tijd hier begint echt al af te tellen. Nog maar iets meer dan 3 weken en dan hoef ik jullie allemaal niet meer te missen, en hoeven jullie mij niet meer te missen natuurlijk! Tot die tijd ga ik nog even mijn erasmusleven leven!

Liefs uit Litouwen!